woensdag 25 februari 2015

Veronesi - La forza del passato

Deze roman had kunnen uitmonden in een politieroman of een psychologisch drama. Het wordt echter een komisch-grotesk verhaal. Heb je het uit, dan besef je terugkijkend dat het groteske er vanaf het eerste moment al inzat. Kinderboekenschrijver Gianni belandt in een taxi. De chauffeur blijkt meer van zijn leven te weten. Gianni ziet bij hem een pistool en springt verschrikt uit de auto, waarbij hij zijn tas in verwarring achterlaat.

Vele verwikkelingen volgen, maar vooral ook de enorme innerlijke monologen van Gianni. Hij doet zijn best de draadjes bij elkaar te knopen van een wereld die onder zijn neus uit elkaar valt. De chauffeur komt hem zijn tas terugbrengen en vertelt hem dat zijn vader bij de KGB heeft gewerkt.

Er volgen nog meer schokken. Gianni heeft de prijs die hij kreeg voor zijn kinderboeken geschonken aan een vrouw die de euthanasie op haar zoon wil voorkomen. Hij ontmoet de vrouw en ziet dat ook zij een pistool in haar tas heeft. Zijn vrouw schrijft hem een brief waarin ze bekent dat ze een verhouding met een ander heeft gehad en haar lot in zijn handen legt. Hij krijgt zelf een ongeluk met zijn brommer en is een week in coma.

En tot slot had ook ik te maken met een geestelijke mist waarin ik de touwtjes bij elkaar moest zien te trekken. Ik las de roman in het Italiaans en kon niet alles volgen. Ik las door met de stem van een vriendin in mijn achterhoofd: 'Blijven doorlezen!'

Zo heb ik me dankzij mij gebrekkige kennis van het Italiaans beter kunnen verplaatsen in de gedachtewereld van Gianni. Langzaam kom ik bij uit mijn coma en heb goede kans om geleidelijk ook in het Italiaans bij mijn positieven te komen. Best jammer eigenlijk.

Afbeeldingsresultaat voor taxi rome

Geen opmerkingen:

Een reactie posten