Een goede reden om gymnasium te kiezen is dat het je cv
siert en dat de vetbetaalde banen voor het grijpen liggen. Als je echter in de
bovenbouw wil belanden, dan moet je karakter hebben. Blijkbaar vindt de
samenleving het belangrijk dat de elite niet alleen financieel wordt beloond,
maar ook beschikt over karakter. En net als in de Oudheid toont die samenleving
dat door die elite fel te bekritiseren en zo nu en dan zelfs uit te schelden.
Daarvoor hadden de Grieken de tragedie uitgevonden. Hoofdpersoon is steevast
een leider die met zijn arrogante gedrag een vloek over de samenleving
verspreidt. De cultuur raakt verziekt en de vloek moet worden uitgebannen.
‘Niet op bezit kun je bouwen, maar op karakter’. Dat was
volgens de twee acteurs van gezelschap Aluin de kern van Elektra, de beroemde tragedie
in de versie van Euripides. Twee acteurs maar?? Ja, onze opera’s en films
hebben hun oorsprong in de tragedie, maar dat genre begon ooit als koorzang
zonder acteurs, en later kwamen er mondjesmaat acteurs, een, twee, later nog
een derde. Ze speelden niet zelden dubbelrollen. Aluin speelt zelfs zonder
koor. De koorteksten worden overgeslagen of uitgesproken door de acteurs.
De bovenbouw van het gymnasium zat verplicht maar geboeid
te kijken. Een ijverige leerling die haar buurvrouw fluisterend uitleg gaf werd
door de acteurs verzocht daarmee te stoppen en deed dat meteen. In het stuk
ging het er ruig aan toe. Hoogtepunten waren de scène waarin Elektra overgaf over
het vermoorde lichaam van haar stiefvader en de moord op haar moeder die ze overliet
aan haar broer.
Na afloop gaven de acteurs uitleg. De mannelijke acteur
vertelde hoe moeilijk het was om de moederrol te spelen, waarvoor hij naturel op naaldhakken moest leren
lopen. En met opgetogen gezicht trok de vrouwelijke acteur een parallel met de
moorden door scholieren op Columbine. Je kunt je eenzaam voelen, maar de trigger van de moord was de klik tussen
twee scholieren, net als Elektra met haar broer. Dan worden gedachten omgezet
in actie. Wij houden het maar even bij deze gedachten….
Geen opmerkingen:
Een reactie posten