Het beeld van The Passion anno 2018 in de Bijlmer dat blijft hangen
is Jezus die maar blijft praten. De leerlingen zwijgen, verwonderd. Soms
mogen ze even hun ding doen, de rap van Petrus, en dan het dialoogje,
eindelijk, tussen zwartjas Judas en lammy Jezus. Maria loopt over de
catwalk haar hart uit te schreeuwen in plaats van de woorden daar te
bewaren. Het evangelie binnenstebuiten gekeerd, het drama verstard.
En
Bert van Leeuwen intussen de mensen maar vragen over de Bijlmerramp.
Bedoelt hij soms dat ook daar de Joden het volk hebben verraden? Kajafas
en El Al houden hun schuld onder de pet?
Maar je kunt
de dingen - zoals zo vaak - ook andersom zien. Het is interessant dat
de vervlakking juist wordt opgevoerd in een drama. Eigenlijk lijkt deze
passie in vorm en misschien ook wel in inhoud op de dialogen van Plato.
Ook hij stak zijn eigengeschreven tragedies in de fik, ook hij voerde
zijn held op als oneindige prater, waarbij zijn gesprekspartners even
snel iets mochten bevestigen of tegenspreken.
We
bevinden ons in het raadsel van het proza. Nu niet in contrast met de
poëzie maar met het drama. Het drama slaat om in proza, in lijzige
monoloog. Het raadsel of mysterie zien we nu in de bewogen toeschouwers,
de tranen lopen hun over de wangen. We glijden door naar Bach. De
passie wordt ons voorgespeeld in de toeschouwers, dat wil zeggen de
zangers van de aria's.
Dit is de prestatie, het
wereldwonder ongetwijfeld, van formaat. Het morele voorbeeld krijgt de
gedaante van een echt, of minstens geloofwaardig, gepassioneerd mens.
We
bevinden ons nog steeds binnen de betekenissamenhang van de evangeliën,
met name Johannes, waarbij het gaat om het overleveren, Jezus die als
speelbal wordt overgeleverd tussen alle partijen, inclusief God de
Vader. Wat is de geëmotioneerde toeschouwer anders dan degene die onze
emoties overneemt zodat wij ze niet hoeven te hebben? Wie zijn wij
anders dan degenen die onze emotie overgeven op deze vertoning?
Daar ben je weer, Anton, dank je,
BeantwoordenVerwijderenMe voici
VerwijderenWe zaten lekker samen te eten met de jaargroep toen het vliegtuig op de Bijlmer viel.
BeantwoordenVerwijderen