vrijdag 3 februari 2012

Huisvrouw

De door mij geprezen schrijver Hugo Claus riep - zo las ik vanochtend in de krant - toen hij vernam dat Szymborska de Nobelprijs voor de literatuur toegewezen had gekregen: 'Wat? Gaat de prijs naar een Poolse huisvrouw?'

Je moet Het Verdriet van België (geen Nobelprijs dus) lezen om te begrijpen - en weer te ont-grijpen (ik denk met name aan de moeder van Louis, misschien dus wel de moeder van Claus zelf) - hoe je Claus' prijzing moet opvatten, en om op zijn beurt Claus weer te kunnen prijzen.

Of lees zijn gedicht De Moeder (‘Je bent mij ontgroeid,’ zegt zij traag mijn/ Vaders voeten wassend, en zij zwijgt/ als een vrouw zonder mond.) over het zwijgen dat al niet te verwerken is, laat staan een dichtende vrouw.

Overigens is Claus' uitroep later door hemzelf als vals gerucht ontzenuwd en heeft Claus wél de Nobelprijs gewonnen, volgens een drukproef uit 1994. Wat de vraag oproept wat een prijzing eigenlijk met feiten te maken heeft.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten